UF på Hitachigymnasiet

Årets UF skola i Västmanland

Vi är mycket stolta över att ha fått priset Årets UF skola i Västmanland 2023! Nedan följer motiveringstexten från juryn;

"Kvalitén av denna skolas UF-satsning speglar sig i de företag vi ser här idag, de är tvärvetenskapliga, samhällsnyttiga, och samverkande. Genom deras systematiska utvecklingsarbete har de en utbildning som främjar programöverskridande samarbeten, involverar näringslivets och alumners kompetens och erfarenhet, och lägger stor vikt på att forma starka team som kan utveckla starka idéer och ännu viktigare förmågor.
Årets UF-skola i Västmanland är Hitachigymnasiet! "

Nu håller vi tummarna för att gå vidare och även ta pris på SM 29 maj!

Hör våra elever & lärare berätta om UF

Träverket UF

Träverket UF bygger jakttorn och rävfällor och har under sitt UF år omsatt ca 200 000kr. De vann Årets Monter och kom på 2:a plats i Årets UF företag, vilket innebär att de nu får tävla i Året UF företag för Västmanland på SM i maj 2024

Once Upon a Book UF

Många människor har fått sina liv upp- och nervända på grund av krig. Med en bok fylld av berättelser om hur krig och flykt sammanförde fem ungdomar vann företaget kategorin Årets Introduktion i Västmanland 2018.

VRG UF

Virtual Rout Gear UF är ett UF företag från vår spetsutbildning. De utvecklar ett tillbehör till motorcykelhjälmar som med hjälp av AR teknik projicerar vägbeskrivningen på insidan av visiret. 3:a i Årets UF företag 2023.

Skog UF

Handgjorda läderarmband tillverkade med spill av äkta svenskt läder. 2017 vann företaget kategorierna Årets Webb samt Årets Hållbara Företag. (I kategorin Årets Hållbara Företag var samtliga vinnare från ABB Industrigymnasium).

Pondux UF

Pondux UF har under UF året 2023-2024 utvecklat en "Squeeze pin" i metall som tar träningen till nästa nivå. Företaget har själva tagit fram innovationen från första CAD till sista designfinish och har nu tagit patent på sin innovation!

CS Go Center UF

Företaget var återförsäljare av skins i datorspelet CS:GO och vann 2017 kategorin Årets Tjänst i Västmanland. Framgången tog företaget vidare till SM i Ung Företagsamhet.

Några av våra
UF-företagare