Synpunkter och klagomål kring utbildningen

Enligt Skollagen 4kap 8§ ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen.

  • Om du har en fundering eller ett klagomål vänder du dig alltid i första hand till den personal det berör.
  • Om du upplever att du inte blir lyssnad till eller om ditt ärende gäller en organisatorisk fråga vänder du dig till rektor.
  • Om det finns anledning att föra klagomålet vidare ska huvudmannen kontaktas, som i det här fallet representeras av skolans VD.
  • Om klagomålet inte hörsammats i tidigare steg kan du även göra en skriftlig anmälan till Skolinspektionen via deras hemsida: www.skolinspektionen.se eller via brev. Viktigt är dock att stegen innan är tagna.

Det är en fördel om klagomålet framförs skriftligt, gärna via formuläret på denna sida, då det då formuleras med dina egna ord och kan bli ett viktigt underlag för ev utredning.

Inkommet klagomål hanteras och ev utreds av rektor, vilket huvudmannen ansvarar för att så sker. Om klagomålet gäller rektor är det huvudmannen som utreder. Återkoppling om hur klagomålet hanteras sker alltid skyndsamt till den som anmält.

Det är självklart välkommet att dela med sig av positiva kommentarer och synpunkter!

Skicka in synpunkter/klagomål

Frivilliga uppgifter

Fälten kan användas om du önskar återkoppling eller vill dela med dig av dina kontaktuppgifter av annan anledning.
Tack, vi har tagit emot ditt meddelande!
Något gick fel, vänligen kontrollera dina uppgifter eller hör av dig till oss.
Stäng